Každý by měl mít v kuchyni základní potraviny, ze kterých se dají vykouzlit jednoduché a chutné pokrmy. Zásoba trvanlivých potravin se vyplatí, pokud nestihnete nakoupit nebo se ve dveřích objeví nečekaná návštěva. Přečtěte si, bez kterých surovin se neobejdete.

Co mít doma v lednici?

Zásoby potravin se nemusí týkat jen trvanlivého jídla. Doma by určitě neměly chybět ani další potraviny, které při správném skladování vydrží poměrně dlouhou dobu čerstvé. 

Ovoce a zelenina 

Ovoce i zelenina jsou základem zdravé kuchyně. Nejlépe chutnají čerstvé, pokud ale víte, že nestihnete nakoupit, jednoduše je zamrazte na později. Pak z nich snadno připravíte přesnídávku nebo smoothie. Z mraženého ovoce vykouzlíte chutný dezert, ze zeleniny zdravou přílohu. Čerstvé ovoce se báječně hodí k jogurtu jako zdravá svačinka. Zeleninu si dejte samotnou nebo z ní přichystejte salátek. 

Ovoce a zelenina

Mléčné výrobky

Mezi nejoblíbenější součást jídelníčku patří mléčné výrobky. Sýry si nejlépe vychutnáte se sklenkou vína, ale oceníte je také v zeleninovém salátu nebo s těstovinami. Z mléka připravíte sladké kaše a palačinky. Spolu s jogurtem ho využijete na snídani s cereáliemi nebo zdravým müsli. Máslo upotřebíte ve studené kuchyni i při tepelné přípravě na pánvi nebo v troubě.

Vejce

Vejce připravíte na mnoho způsobů – jako míchaná vajíčka, volská oka nebo omelety. Jsou základní surovinou všech těst. Patří do slaných koláčů, bramborových placek nebo zapečených těstovin.

Maso a ryby

Velkým zdrojem bílkovin je maso a ryby. Kvalitní kuřecí, hovězí nebo vepřové maso tvoří základ mnoha chutných jídel. Ryby chutnají nejlépe jen tak na grilu s bylinkovým máslem. Jako přílohu můžete zvolit tradiční brambory, zeleninový salát nebo pečivo. Jestli jste pravý masožravec, oceníte také sušené maso Jerky, které zažene chuť.

Co by nemělo chybět ve spíži? 

Trvanlivé jídlo má tu výhodu, že vydrží dlouho. V případě, že nestihnete dojet na nákup nebo se objeví nečekaná návštěva, vás nic nepřekvapí. Proto se vyplatí mít doma zásoby základních potravin, které se jen tak nezkazí.

Suché potraviny

Těstoviny a rýže

Těstoviny najdou v kuchyni všestranné využití. Spaghetti, penne, farfalle, lasagne nebo tagliatelle – všechny jsou jednoduché na přípravu, ať už jako příloha, nebo hlavní jídlo. Podobně vám poslouží také rýže, z které přichystáte klasické rizoto, rýžový nákyp nebo sushi.

Pečivo

Druhů pečiva existuje celá řada – tmavé, bílé, celozrnné, chléb, bagety nebo housky. Snadno se kombinují s hlavním jídlem, ale vychutnáte si ho jako jednoduchou večeři. Navíc na takový domácí chléb jen tak něco nemá.

Luštěniny a oříšky

Luštěniny obsahují vlákninu, minerální látky, sacharidy a také bílkoviny. Ve spíži vydrží i několik let. Čočka, hrách, fazole nebo cizrna se ve zdravé kuchyni rozhodně neztratí – nejen jako příloha, salát nebo pomazánka, ale také z nich uvaříte výbornou polévku. Oříšky jsou skvělým zdrojem energie a jako zdravá svačinka nenahraditelné.

Mouka, cukr a sůl

Bez soli bychom se v kuchyni jen těžko obešli – tohle nejpoužívanější dochucovadlo trumfne kdejaké koření. Podobně je to i s moukou, cukrem a dalšími přísadami na pečení. Při přípravě pečiva, dezertů, omáček nebo domácích těstovin to bez nich prostě nejde.

Když není čas vařit, vsaďte na hotovky

Občas se stane, že zapomenete nakoupit nebo nestíháte uvařit oběd a večeři – nebo se vám prostě nechce a volný čas raději věnujete rodině nebo koníčkům. V těchto případech se doma vyplatí mít hotová jídla, která připravíte doslova za 3 minuty. A nemusíte se bát, jedná se o zdravé jídlo – suroviny jsou pečlivě vybírány od ověřených místních dodavatelů a zpracovány bez přidaných konzervantů. Hotovky navíc můžete vzít s sebou i na cesty.  

Vyzkoušet Hotovky

Co uvařit z výše uvedených surovin?

I přesto že se jedná jen o základní suroviny, vytvoříte z nich jídla, na kterých si opravdu pochutnáte. Tady je pár tipů:

  • maso s přílohou a zeleninovým salátem,
  • palačinky, lívance a omelety,
  • rizoto,
  • rýžový nákyp,
  • zapečené těstoviny.

Špagety carbonara

Jednoduchý recept na špagety carbonara

Suroviny: špagety, vejce, slanina, smetana, parmazán, máslo, sůl a pepř.

Postup:

  • Do osolené vroucí vody vložte špagety a vařte je podle návodu, dokud nezměknou.
  • Mezitím si nakrájejte slaninu na malé kostičky, které opečte na troše rozpuštěného másla.
  • V misce rozšlehejte vajíčka. Přidejte smetanu, parmazán, sůl a pepř. Dobře rozmíchejte.
  • Uvařené špagety sceďte a přidejte je do pánve ke slanine. Promíchejte a vlijte směs vajec a smetany. 
  • Provařte, dokud nevznikne hladká omáčka, která obalí těstoviny. Naservírujte na talíř a posypte parmazánem.

Jestli hledáte nápady na jídla, na kterých si pochutnají také děti, přečtěte si 5 tipů na rychlou večeři.