V hlavní roli sacharidy

Bez energie se daleko nedostanete. Aby vám vydržela co nejdéle a její příjem byl úměrný výdeji, je třeba si uvědomit, jak tělo nakládá se sacharidy. Jednoduché a komplexní cukry byste měli mít v jídle na cesty zastoupené v poměru 1:5.

Jednoduché cukry

Doplňovat energii pouze cukrovinkami a ovocem není zrovna rozumné. Jednoduché cukry totiž tělo spálí velmi rychle, zažijete proto příval energie, která ovšem stejně tak bleskově vyprchá.

Komplexní cukry

Pro dlouhodobější udržení energie je vhodné zaměřit se na komplexní sacharidy a jíst luštěniny, zeleninu, brambory a celozrnné výrobky. Ve výsledku vás pořádná zeleninová nebo luštěninová polévka nakopne lépe než čokoládová tyčinka.

Náročná výprava vs. energetická hodnota jídla

Pokud si potrpíte na matematickou přesnost nebo prostě chcete mít jistotu, že svému tělu dopřáváte optimální dávku energie, vemte si papír a tužku, případně kalkulačku a pusťte se do počítání. Je totiž obecně známo, že na 1 km a 60 m převýšení vydáte 2,4 kJ na 1 kg hmotnosti

V praxi pak uplatníte vzorec, kdy 2,4 × vaše hmotnost × (počet km + převýšení v metrech : 60) se rovná výdeji energie v kJ.

Udělejte si alespoň dopředu představu o tom, kolik kJ do sebe budete potřebovat během pochodu dostat. Svoje poznatky pak jednoduše slaďte s údaji na balených hotových jídlech.

Hotová jídla na cesty

Představa nošení krosny plné nádobí k přípravě jídla na treku není zrovna lákavá. Zároveň není radno se v jídle odbývat, a proto se na trek vybavte hotovými jídly. Abyste však nevypustili duši po prvních kilometrech, snažte se být i v balení zásob proviantu skutečně minimalističtí. 

Přečtěte si, jak i na cestách zůstat gurmánem.

Rozumně balené hotovky

Konzervám a jídlům v zavařovacích sklenicích už odzvonilo. Jednak s nimi bude váš náklad těžký, jednak potom budete muset řešit, co s odpadky – tahat se s prázdnými sklenicemi. 

Hotová jídla v sáčku představují skvělé řešení: jsou skladná, výživná, chutná a bagáž zatíží jen hmotností obsahu, ne obalu. Ten pak složíte a vyhodíte, až potkáte popelnici.

Příprava hlavního chodu na treku

Jste až tak minimalističtí, že s sebou na túru neberete ani vařič? Nevadí, i bez něj a mimo civilizaci můžete servírovat teplý hlavní chod nebo horkou polévku, jen si nezapomeňte do batohu přibalit samoohřívací sáčky.

Chytré tipy na jídlo na cesty

Poté, co tělu dojde energie ze sacharidů, začne ji čerpat z bílkovin. Nejlepší jídlo na cesty je to, ve kterém najdete komplexní sacharidy i živočišné bílkoviny. Třeba takový španělský ptáček s bramborovou kaší nebo chilli con carne.

Svačinka do hor i do vlaku

Po ruce mějte vždy něco k zakousnutí. Jídla na cesty bez ohřívání znamenají energeticky hodnotnou svačinu, ideálně takovou, která se během putování nezkazí. V boční kapse batohu nebo ledvince proto noste sáček sušeného masa nebo směsi ořechů. Nějaký ten rychlý cukr taky není na škodu, vybavte se i sušeným ovocem.

Pokud trpíte intolerancí lepku nebo celiakií, přečtěte si o „bezlepkovém cestování“.

Správné jídlo jako základ úspěšného treku

Vybavte se tím, co máte rádi, zároveň ale myslete na prospěšnost těchto jídel. Energii, kterou z nich získáte, potřebujete k tomu, aby bylo vaše putování úspěšné. Vracet se oproti plánu dříve domů vyhládlí a znavení, to není úplně to, na co se těšíte, když vyrážíte.