V posledních letech výrazně přibylo lidí s intolerancí lepku. Avšak u značné části populace tato nemoc nebyla doposud diagnostikována, takže číslo může být ještě vyšší. Není to žádná smrtelná choroba ani jiná nemoc, se kterou byste nemohli žít. Jenom to chce dodržovat pravidla.
A co se tedy jedná a jak se intolerance lepku projevuje? O tom všem vás právě informujeme! A taky přihodíme pár tipů, jak se můžete stravovat.

 


Zdravé omezení

K bezlepkové dietě většinou vede dlouhá a náročná cesta, ale má šťastný konec. Zezačátku se jedná o roky nevědomosti a zažívacích problémů a dalších příznaků (např. ekzém či pupínky), které vás dovedou k myšlence, že vám lepek nedělá dobře. Důležité je, to nepodceňovat a včas to začít řešit, a to i s lékařem. Pokud to budete ignorovat, může dojít k vážnému poškození střev a snížit tak jeho průchodnost. Tím se zvýší riziko rakoviny tenkého střeva.
Jestliže budete vše dodržovat tak, jak máte, bude se v podstatě jednat o přechod ke zdravému životními stylu, který udělá dobře nejen vašemu tělu, ale i vaší duši. Celkově ucítíte rozdíl.

Na co si dávat pozor

Dlouhodobá bezlepková dieta je zatím jedinou dostupnou možností léčby. Po několika týdnech od nasazení diety dojde ke zhojení střev a správnému vstřebávání živin z nich. U malého zlomku osob s rizikovým stavem může dojít k nasazení léku.

A co všechno je vlastně lepek? Jedná se o proměnlivou směs bílkovin vyskytující se ve čtyřech druzích obilovin ze skupiny pšenicovitých. Lepek se počítá mezi hlavní bílkovinu ve všech typech pšenice, žita, ječmene, špaldy a ovsa. Pro ty, kteří trpí intolerancí lepků není důležité, zda je v uvedených obilovinách lepku více nebo méně. Všechen způsobuje potíže.
V dnešní době lepek obsahují i potraviny, ve kterých by se normálně vyskytovat neměl. Funguje totiž jako pojidlo, proto je obsažen v levných potravinách – uzeniny, jogurt, mléčné výrobky, polotovary či pochutiny jako čipsy. Pečlivě tedy čtěte informace na etiketách!

Lepek

Pestrý jídelníček i bez lepku

Vyřadit z jídelníčku budete muset vše, co obsahuje takzvaný pšeničný škrob. Neznamená to říct sbohem jen křupavým rohlíkům, ale také i uzeninám a občas i mléčným výrobkům. A co dále?

  • Krupice, kroupy
  • Těstoviny
  • Mouka (bílé a celozrnné pečivo)
  • Ovesné vločky, müsli a další
  • Dochucovadla (Masox, bujón), sójové omáčky
  • Nakládaná masa, jitrnice, jelita, karbanátky a další připravené v obchodě
  • Sladkosti
  • Lihoviny, kávoviny, pivo, whisky

Naštěstí v dnešní době existuje spousta bezlepkových potravin a náhražek. Ať už ve velkých supermarketech nebo v specializovaných obchodech. Dokonce se vaří i české klasiky v bezlepkové verzi! Takže se nemusíte bát, že už se dobře nenajíte. A co si můžete bez starostí dát?

  • Veškerou bezlepkovou verzi
  • Brambory
  • Sója
  • Jáhly
  • Luštěniny
  • Ořechy a semena
  • Polévky (nezahuštěné)
  • Maso (vařené nebo dušené)
  • Ovoce a zelenina
  • Vejce a sýry
  • Nápoje (čaj, mošty, minerální vody, víno aj.)

Někteří bezlepkovou dietu podstupují dobrovolně, protože mají pocit, že bez lepku se jim bude žít lépe. Avšak všeho moc škodí. Pokud máte jakékoliv omezení, či dietu, nesmutněte. Vždy se najdou obchody nebo specialisté, kteří vám pomůžou a nabídnou vám vhodnou alternativu.