„Mně stačí suchý rohlík s čajem“, tuhle frázi slyšel od vlastních rodičů, nebo prarodičů snad každý z nás. Je to ale správně? Jako v každém věku, tak i ve stáří musí člověk mít vyváženoupestrou stravu. Nedostatečná výživa se vždy projeví na zdravotním stavu člověka.

 

 

 

Nejčastější nemoci a problémy starších lidí

Lidské tělo je živý organismus a jako všechny ostatní organismy přirozeně stárne. S přibývajícím věkem se snižuje tvorba slin a žaludeční šťávy, což negativně ovlivňuje schopnost trávení. Mění se i situace ve střevech, která nejsou z jídla schopna dostat tolik zdraví potřebných látek, jak tomu bylo v mládí. Celkově klesá pohyblivost a motorika těla. Senioři tak méně navštěvují obchody a nejsou si již sami schopni obstarat velké nákupy.

Ve stáří je vyšší výskyt dlouhodobých nemocí. Mezi nejčastější z nich patří zvýšený cholesterol, cukrovka, zažívací a trávicí potíže, žlučníkové potíže, obezita. Dlouhodobá onemocnění bohužel mají také vliv na trávení a jídelníček se jim musí přizpůsobit. Další velkou překážkou je zimní období. Chodníky jsou často pokryty náledím a dochází k mnoha úrazům. Zlomená ruka, noha, naražený krček? To není nic výjimečného. Dostat se v tomhle válečném prostředí nakoupit je doslova nadlidský úkol.

Senior jdoucí po cestě v zimě

Hotová jídla pro seniory ušetří čas i peníze

V těchto svízelných případech často nastupují mladší rodinní příslušníci. Jídlo přináší, nebo ho uvaří. Zodpovědná starost však zabírá mnoho drahocenného času. Řešením mohou být předem uvařená jídla, kterými se dá zásobit na dny, týdny, měsíce. Příprava je velmi snadná, jídlo již pouze ohřejete. Pokud nemá někdo z členů rodiny čas, naskýtá se i možnost dovážky jídla. Dnes je to služba velmi rozšířená a spolehlivá. Rozvoz jídla je možný nejen po Praze, ale i zbytku země. Hotová jídla jsou navíc bez přidaných konzervantů a z kvalitních surovin.

Úplně přesný jídelníček, který by byl vhodný pro každého seniora, bohužel sestavit nelze. Jeho podobu ovlivňují výše uvedené faktory. Můžeme si jen zmínit některá obecná doporučení.

Samoohřívací sáček na jídlo

Jak by se měli senioři stravovat?

Jíst by se mělo čtyřikrát až pětkrát denně menší porce, aby se minimalizovalo riziko trávicích potíží. Staří lidé také často zapomínají dodržovat pravidelný pitný režim. V jídelníčku by nemělo aspoň jednou týdně chybět maso. Nejlépe libové hovězí nebo kuřecí s přílohou z těstovin, rýže či brambory. Ryby, které by měly být 2x týdně, jsou bohatým zdrojem nenasycených kyselin a vitamínu D. Nesmíme ani zapomínat na luštěniny, ty jsou zdrojem bílkovin. Bývají však hůře stravitelné, takže je doporučujeme jíst po menších dávkách a pokud možno s kořením, které zlepšuje trávení.

Senioři často z jídelníčku vypouštějí ovoce a zeleninu. Z prostého důvodu. Nemohou ji pokousat. To však není překážkou. Jíst je lze nastrouhané, či uvařené na páře a rozmačkané vidličkou. Tím si zachovají většinu zdraví prospěšných látek. Díky mnoha kouskům zeleniny je vhodná například Čína.

A jaká například jídla jsou vhodná pro seniory?

Vyvážený a pestrý jídelníček je důležitý pro zdravý a kvalitní život v každém věku. Díky předem připraveným jídlům si je mohou dopřát také již naši rodiče a prarodiče. 

Zajímavým stylem stravování může být i keto dieta. Podívejte se na článek o jejich srovnání a posuďte, zda to také nevyzkoušet. Určitě to má své velké plusy, ale také mínusy.